Tuesday, April 08, 2008

SUNGGUH BERAT

Dua malam sudah, Sabtu malam Ahad, berkunjung ke MPH dan Popular Book Store... Sapa jurujual dalam Toko buku MPH... `lama tak nampak?'.. teman jawab ringkas `berperang'... Hahh!... Ooooo.. pilihanraya. Tanpa bicara lain pada anak dara (saya kira) terpacul soalan yang biasa.. Ada buku baru? lalu menuding jari ke rak buku yang masih berpeluh turun dari lori barangkali. Tiada yang menarik untuk dimiliki.

Lalu kaki mengikut lorong Philosophy, terjumpa banyak buku yang menarik. Dibelek-belek lalu meraba poket untuk ditukarkan dengan buku. Antaranya adalah Critique of Pure Reason oleh Immanuel Kant. Malam ini baru sempat untuk membaca beberapa muka surat. Buku ini mencetuskan revolusi dalam epistemologi dan antara karya paling penting dalam sejarah falsafah moden, bahkan juga dalam sejarah falsafah sejak zaman Yunani. Menguja membacanya beberapa kali tetapi tidak selesai walaupun untuk satu chapter. SUNGGUH BERAT.

Beralih kepada buku ini, menemukan hujah paling ampuh mengapa intelektual perlu terjun dalam politik. Membaca terjemahan Allan Bloom dengan amat perlahan. Dan teman mulai menikmati Poletia yang lebih dikenal dengan tajuk Republik dan mengerti mengapa ianya sebuah buku hebat dan relevansi berkelangsungan. Ok..ada kelapangan teman akan kongsikan lagi pengembaraan entelektual ini.

Mata belum mengantuk.. tapi esok sudah ada tugasan yang menunggu.

HzY - 1473 buat ramai kengkawan bengkekk.. rezqi teman

No comments: