Monday, April 07, 2008

SEMBANG-SEMBANG SABAH

Beberapa malam yang lalu, teman minum-minum teh tarik dengan bekas kawan serumah yang telah lama tak ketemu. Beliau baru kembali dari Sabah yang dikunjunginya setiap 3-4 minggu sekali untuk menziarahi rumah Arwah isterinya di Kota Kinabalu. Arwah isterinya ketika hayatnya merupakan Timbalan Menteri Pembagunan Luar Bandar Sabah.

Ada beberapa isu yang menarik yang diperbualkan ketika sembang-sembang tersebut antaranya senarioa politik Sabah kebelakangan ini terutamanya isu konon-kononnya berlaku usaha-usaha beli membeli Wakil Rakyat di sana.

Teman berminat untuk meninjau sejauhmana kesahihannya… Isu ini menjadi lebih panas bilamana YB Anifah aman yang menolak lantikan PakLah untuk jawatan Timbalan Menteri dan perletakan Jawatan YB. Datuk Ghafur Salleh sebagi Timbalan Menteri Sumber Manusia baru-baru ini.

Apa yang saya dapati dari perbualannya, tidak ada eveden yang jelas yang boleh dipegang untuk ketika ini bahawa telah berlaku `conversion’ dikalangan mereka. Beliau yakin usaha-usaha merintis agar ianya berlaku memang sedang berjalan.

Sejarah politik Sabah, menjadikan perkara sedemikian bukanlah suatu yang begitu mustahil dengan mengambil; kira fakta-fakta berikut:

• Keterikatan atau sejarah penglibatan UMNO dan BN Sabah agak masih baru, pendek dan belum benar-benar teruji.

• Keadaan sedemikian telah pernah berlaku, bilamana BN ingin merampas Sabah dari Pairin satu ketika dahulu telah memperlihatkan proses `convertion’ ini pernah berlaku sehingga kerajaan Pairin pada ketika itu beralih tangan.

• Antara pemimpin yang paling berpengaruh dan menjayakan m isi yang tersebut di atas adalah diketuai oleh Dato’ seri Anwar pada ketika itu.

• UMNO Sabah lebih khusus sebahagian Ketua Bahagiannya sememangnya diketaui umum mempunyai keakraban yang cukup baik dengan DSAI. Ini memberi access yang luas kepada beliau untuk membuat tawar-menawar.

• Jikalau kewangan yang menjadi faktor yang mempengaruhi, bukanlah sukar untuk DSAI mencari dana puluhan juta bagi tujuan tersebut…

• Dengan penggabungan ketiga-tiga parti mpembangkang utama, DAP, PAS dan PKR kedalam Barisan rakyat, pastilah memberi lonjakan baru dan keyakinan baru kepada pakatan ini. Ini mungkin cukup untuk memberi harapan yang keyakinan baru ke arah tersebut…

Saya pasti, jika langkah-langkah perlu tidak mdiambil oleh pucuk pimpinan UMNO, pasti sesuatu akan berlaku di Sabah yang akhirnya akan memberi imp[ak kepada politik Malaysia keseluruhannya.

HzY – tak terkejut

1 comment:

Anonymous said...

i seriously adore your writing taste, very interesting.
don't give up as well as keep penning simply because it just simply well worth to look through it,
looking forward to view more and more of your current stories, kind regards ;)