Tuesday, October 03, 2006

Kusut


`Picture tells more than word'. Kata-kata ini mungkin ada kebenarannya. Kekusutan kekadang bisa pula membawa kekalutan.Dalam kehidupan kita sering didatangi saat-saat getir yang kadangkala membawa kepada kekusutan fikiran. Hanya dengan kesabaran dan `fokus' bisa menenggelamkan kekusutan dan kebuntuan.


Banyak kekusutan yang berlaku dalam seminggu dua ini. Thaksin terpaksa meninggalkan `Perdana Kuasa' bilamana angkatan tentera melakukan rampasan kuasa. Apakah ini akan mengundang atau membuka ruang campurtangan Amerika dan sekutu-sekutunya di wilayah ini memandangkan hubungan akrab Thaksin dan Amerika. Kita tunggu dan lihat perkembangan tersebut. Mengikut ramai kengkawan di Thailand, kejatuhan Thaksin amat disenangi dan dialu-alukan oleh sebilangan besar rakyat. Senario ini berikutan dari penjualan saham Syarikat milik keluarga Thaksin kepada Syarikat dari Singapura yang dilihat sebagai mencabar maruah rakyat Thailand.Masih adakah rasa bermaruah Orang Melayu berbanding dengan dengan Orang Siam?
Polemik Konflik antara Tun Mahathir dan PakLah juga satu kekusutan yang tak banyak menguntungkan mana-mana pihak... Isu ini nampaknya digarap secara politik yang amat merugikan. Siapa yang kusut pun tak tahulah, Tun sendirikah atau PakLah dan barisannya atau juga orang ketiga yang sentiasa menunggu-nunggu peluang.
Yang pasti Tun tak akan berhenti.....Jangan Kusut Jangan Kalut.
HzY4.0 pm, 7 Ramadhan

No comments: