Wednesday, October 04, 2006

JANGAN BIARKAN

Tiga perkara yang menarik perhatian saya yang ingin disentuh.

1) Kenyataan-kenyataan MB Pahang & Perlis.
2) Perhubungan dengan Singapura.
3) "I am in control"Kenyataan MB2 Pahang & Perlis.

Ada sekali di dalam ucapan MB Pahang merasmikan suatu Bahagian UMNO telah menyifatkan MB2 semuanya sebagai beruk-beruk dan pemimpin-pemimpin bawah mereka sebagai monyet-monyet di dalam politik. Saya telah menyaksikannya di Buletin Utama TV3 jam 8 malam. Walaupun apa yang digambarkan tentang perlakuan pemimpin-pemimpin UMNO itu serta `orang-orang'nya ada kebenarannya, namun mengungkap istilah `beruk' itu sewajarnya dipandang-pandang kerana jika demikian, yang mengungkap kalimah tertsebut juga selayaknya dianggap beruk kerana beliau juga tidak terlepas dari perlakuan-perlakuan begitu.

Di ikuti pula cadangan yang memaparkan kebodohan supaya keris di panji UMNO itu di ubah kepada wang syiling. Kalau dahulu Dato Adnan di anggap sebagai “samseng” yang berani dalam parti kita dengan sebab perbuatannya, kali ini dia menampakkan dirinya sebagai dangkal yang sudah kehilangan perjuangan dan arah tuju parti. Bukan keris yang menyebabkan perselisihan di antara pemimpin tetapi manusia yang di nobatkan sebagai pemimpin itu yang perlu di salahkan.

CadanganShahidan MB Perlis supaya pemimpin memegang jawatan seumur hidup harus di sanggah dan di tekan supaya di tarik balik kerana kita malu mempunyai pemimpin-pemimpin Melayu yang mengeluarkan cadangan-cadangan yang tidak boleh masuk akal seperti ini.

Kenyataan kedua-dua pemimpin ini sewajarnya ditarik balik secara terbuka, jika tidak perkara yang sama akan berulang, tidak dari `beruk-beruk' [meminjam kata-kata Tok Nan] yang sama mungkin dari `beruk-beruk' yang lain. Tindakan ini juga memberikan impak yang besar kepada imej UMNO itu sendiri, seolah-olah itulah taranya pemimpin-pemimpin UMNO.... Malu dan memalukan.

Hubungan Diplomatik antara Malaysia dan Singapura mutakhir ini, nampaknya kelihatan seperti kita tunduk kepada mereka. Apa bajang yang digunakan sehingga kepimpinan kita seperti menikus takut untuk membuat keputusan yang memihak kepada kita. Lupakanlah kisah jambatan bengkok kita, tetapi kadar bayaran RM20 yang di anggap “kuaci” yang di katakan akan di kenakan kepada setiap kenderaan Singapura sebagai balasan subsidi minyak yang kita hulurkan kepada rakyatnya juga sehingga hari ini tidak terjadi-jadi. Kita memberi subsidi minyak petrol dalam lingkungan RM100 juta setiap tahun kepada rakyat Singapura. Sudah hampir setahun kajian di buat dan keputusan mengenakan bayaran RM20 masih belum di laksanakan. Kalau yang mudah pun di jadikan mudarat, apatah lagi keputusan yang lebih mustahak dan kusut seperti RMK9? Lebih baik RM100 juta yang kita hulurkan kepada Singapura setiap tahun ini di manfaatkan oleh pelajar-pelajar miskin di luar bandar.

Walaubagaimanapun, selagi pemimpin kita di jinakkan oleh Singapura di tengkuknya, selagi itulah kita akan terus tunduk kepada Yahudi Asia Tenggara ini."I am in control"Di dalam kamus Oxford, “control” ertinya 1.” Power of directing” 2. Power of restraining. 3.” Means of restraint and regulating. Ertinya, ada kuasa untuk mengarah, menahan dan menentukan peraturan di patuhi.

Kalau boleh disenarai ringkaskan, kebelakangan ini

1) Menteri boleh bertengkar dengan Ketua Menteri di hadapan Perdana Menteri,
2) Timbalan Menteri suatu kementerian boleh menegur tidak tanduk pegawai Kementerian lain, 3) Presiden komponen parti dalam BN boleh mengatakan PM tahu tentang masalah Melayu di Pulau Pinang dari itu UMNO tidak perlu bising menggambarkan Perdana Menteri yang dari Pulau Pinang itu tidak bertindak dengan lebih pro-aktif untuk membela nasib orang Melayu di sana.
4) MB Pahang boleh menghina MB2 lain dengan mengatakan mereka itu semuanya beruk2 politik manakala yang bawahnya monyet-monyet yang suka berteduh bawah pokok yang rendang
5) MB Pahang boleh bebas untuk mencadangkan keris yang terhunus di panji-panji UMNO selama 60 tahun itu di tukar kepada wang Syiling.
6) MB Perlis boleh mencadangkan kedudukan kepimipinan yang tinggi2 dalam parti di terajui seumur hidup.
7) IPCMC di cadangkan untuk memantau PDRM sedangkan sudah ada 4 badan-badan lain sedia ada untuk tujuan yang sama, sekaligus mengecilkan hati anggota polis di dalam keadaan kadar jenayah yang meningkat.
8) Bangsa yang beragama lain sudah berani untuk menyoal kedudukan Islam sepertimana yang termaktub di dalam Perlembagaan kita secara terbuka dengan cara tidak langsung akan menaikkan kemarahan umat Islam di negara ini. DLL.


Kesemuanya gejala yang ditunjukkan di atas boleh disimpulkan seperti apa yang ditulis oleh seorang rakan saya dalam weblog beliau, katanya:" ini menunjukkan tiada “power of directing”, tiada “power of restraining” dan kalau pun ada “means of restraint and regulating” ianya tidak di laksanakan. Pemimpin yang selalu berbincang dan meminta ahli-ahli kabinet untuk membuat keputusan untuknya bukan seorang yang “in control” tetapi seorang pemimpin yang “di control”. Itulah sebabnya jemaah menteri dan memanda-memanda menterinya besar kepala.Rumusannya. “ He is in control to let things go out of control.”


Sekian adanya.

HzY
[InsyaAllah jika ada kesempatan saya akan menulis berkenaan Surat Kekesalan Lee Kuan Yew kepada PakLah yang disalinedarkan kepada umum selepas ini.]

No comments: